Výchovný ústav

 

Výchovný ústav, Středisko výchovné péče a Střední škola Buškovice

   je školské, speciálně pedagogické zařízení, které má právní subjektivitu, je příspěvkovou organizací, jejím zřizovatelem je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Zařízení je složeno ze tří úseků, které se liší svým posláním.

 

             Výchovný ústav (VÚ)

    je zařízení pro chlapce ve věku od 15 do 18/19 let. Děti jsou umisťovány soudním rozhodnutím na základě doporučení Diagnostického ústavu mládeže, Lublaňská, Praha, který pro VÚ Buškovice slouží také jako metodická podpora. V zařízení tedy mohou být umístěni chlapci na základě předběžného opatření, nařízením ústavní výchovy, či uložením ochranné výchovy. Specifikem ústavní péče je možnost „Prodlouženého pobytu“, který slouží primárně k dokončení vzdělávání po skončení soudně dané doby umístění dítěte v zařízení. O „Prodloužení pobytu“ si žádá sám zletilý klient. Možnost prodlouženého pobytu je umožněna tehdy, dovolí-li to kapacita zařízení.

   Do zařízení jsou umístěni chlapci s poruchou chování různého stupně a rozsahu. Objevuje se u nich celá škála sociálně patologických jevů, včetně závislosti na omamných, návykových a psychotropních látkách, dále trestní minulost i pedopsychiatrická zátěž. U většiny chlapců je diagnostikováno mentální postižení, nejčastěji v pásmu lehké a středně těžké mentální retardace.

   Práce s dětmi je realizována na základě zákonných předpisů, především Úmluvy o právech dítěte. Činnost, obsah a formy péče jsou upraveny zákonem č. 109/2002 Sb., č. 89/2012 Sb., 303/2013Sb. ve znění pozdějších předpisů a na to navazujících norem především Vnitřního řádu zařízení, Školního řádu, ŠVP a vnitřních směrnic. Z těchto předpisů vyplývají veškerá další práva a povinnosti pedagogických, nepedagogických pracovníků i dětí.

   Kapacita výchovného ústavu je 40 dětí. Ty jsou rozděleny do pěti výchovných skupin, umístěných ve čtyřech samostatných budovách tzv. Americký typ zařízení. Jsou vybaveny běžným zařízením co nejvíce se blížícím bydlení v rodinném prostředí. Výchovně – vzdělávací proces v zařízení se uskutečňuje v úzké spolupráci všech zaměstnanců tak, aby z větší části pokrýval i požadavky kladené společností a platnou legislativou na zařízení tohoto typu v rámci primární, sekundární či terciární prevence. Veškeré realizované aktivity v zařízení přispívají v dlouhodobém horizontu k eliminaci rizik dalšího výskytu, popř. dalšího rozvoje, různých forem rizikového chování. Důležitým prvkem je vzájemná participace a provázanost školy a výchovy.

   Veškeré aktivity jsou zaměřeny na dítě také z pohledu jeho potřeb a potřeb společnosti po odchodu ze zařízení. V celém procesu je věnována pozornost dynamice, rozsahu a obsahu vývoje osobnosti dítěte, její kultivaci s přesahem do ekonomicko – pracovní sféry tak, aby tyto děti byly schopny obstát na trhu práce, tedy byly schopny samostatné existence se všemi jejími aspekty.

   Základním principem výchovné práce v zařízení je individuální práce s chlapcem, realizovaná v rámci skupiny kmenovými vychovateli, dále psychologem, speciálním pedagogem – etopedem, příp. externími odborníky. Tato činnost se řídí individuálním výchovně vzdělávacím plánem, který je zpravidla vyhodnocován jednou za půl roku. V případě potřeby se provádí korekce a vyhodnocení plánu bez ohledu na tento časový interval.

   Součástí ústavu je třináct samostatných objektů. Ve čtyřech jsou umístěny děti do pěti výchovných skupin. Ostatní budovy slouží ke vzdělávání a dalšímu provozu zařízení. Ubytování a zařazování dětí na jednotlivé výchovné skupiny se děje flexibilně v souvislosti s jejich specifickými potřebami, aktuální situací a s přihlédnutím k možnostem i atmosféře na jednotlivých výchovných skupinách v souladu s koncepcí výchovně vzdělávací práce zařízení.

 

            Střední škola Buškovice (SŠ)

   Střední škola Buškovice je škola speciální a ve vztahu k žákům plní zejména úkoly vzdělávací a výchovné a to tím, že jim poskytuje profesní přípravu na budoucí povolání. Kromě vzdělávání a výchovy plní také preventivně výchovnou péči jako je předcházení vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje, případně zmírňuje či odstraňuje příčiny nebo důsledky již vzniklých poruch chování, čímž přispívá ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte.

   Žáci mohou studovat učební obory typu „E“ až ve 12 třídách, kdy možnost naplnění jedné třídy je v počtu maximálně 8 žáků. Ke studiu v naší škole je nutné vyšetření a doporučení ze speciálně pedagogického centra (SPC) nebo pedagogicko – psychologické poradny (PPP). Bez tohoto doporučení nelze ze zákona žáka ke studiu přijmout.

Ve střední škole se žáci mohou vyučit ve dvouletých oborech Zahradnická výroba, Stavební práce a Lesnické práce a ve tříletých oborech Tesařské práce a Zednické práce. Součástí školy je vlastní školní kuchyně s jídelnou.

     Naši žáci jsou nezletilé osoby ve věku od 15 do 18 let, případně zletilé osoby do 26 let, jejichž mentální dispozice se nezřídka pohybují v pásmu slabšího průměru a podprůměru. Část žáků pochází z etnicky minoritního prostředí a někteří z nich jsou silně ovlivněni normami, zvyklostmi a tradicemi odlišnými od norem a způsobů vztahování se k světu majoritní společnosti. Žáci umístění ve výchovném ústavu jsou děti ohrožené sociálně patologickými jevy, často s kriminální zkušeností. Většina žáků má závažné poruchy chování a učení a trpí různými druhy závislostí, z nichž nejběžnější je závislost na alkoholu a drogách.

    Základním východiskem a směrodatným dokumentem pro pedagogy a další odborné pracovníky, kteří se na výchovně vzdělávací činnosti podílejí nebo na ní participují je rámcový vzdělávací program (RVP), který současně slouží jako podklad pro vypracování školních vzdělávacích programů (ŠVP). Teoretické i praktické vzdělávání žáků probíhá v budově střední školy, na skleníku s učebnou, v truhlárně, v pracovních dílnách a dalších hospodářských budovách.

    Nedílnou součástí denního vzdělávacího působení je snaha pedagogů naučit žáky samostatnosti a sebeobsluze, pracovním a sociálním dovednostem a návykům do té míry, aby se po ukončení ústavní výchovy mohli úspěšně zapojit do společnosti. Proto kromě vzdělávání a výchovy usilujeme i o vytvoření trvalého, přehledného a bezpečného prostředí, které žákům umožňuje uspokojování základních citových, sociálních, materiálních, kognitivních i dalších specifických potřeb a které zajišťuje vhodné rozvíjení vědomostí, dovedností a návyků s přihlédnutím k možnostem, zvláštnostem a zájmům každého dítěte.

   Na střední škole využíváme výchovné a resocializační programy, jejichž základ je tvořen individuálním plánem rozvoje dítěte, jenž vychází z důkladné znalosti jeho osobnosti i životního příběhu a ze závěrů psychologického a etopedického vyšetření. Na základě těchto komplexních informací a poznatků vytváříme pro děti potřebné podmínky pro návrat do běžného života mimo jiné i tím, že se snažíme změnit jejich společensky nepřijatelné vzorce chování. Na sociálně – psychologicky modelových situacích odpovídajících životní realitě žáky cílevědomě a záměrně učíme řešit nejrůznější situace, v nichž doteď zpravidla selhávali. V rámci sociálního učení je důležité přivést žáky k diferencovanému vnímání jiných osob a jejich vlastností jako možných modelů reakcí a chování v určitých situacích a tím je přimět k přebírání zodpovědnosti za své chování. Využíváme k tomu kromě vlastních lidských zdrojů i koordinovanou spolupráci s institucemi a specialisty jako je například Policie ČR, státní zastupitelství, soudy, kurátoři pro mládež z Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), Probační a mediační službu (PMS), odborné lékaře či neziskové organizace.

 

             Středisko výchovné péče Čtyřlístek (SVP)

    je primárně preventivně výchovným a poradenským zařízením, které nabízí jak ambulantní služby, tak diagnosticko – terapeutické pobyty. Našimi klienty jsou děti zpravidla od 6 do 26 let, tedy po dobu trvání vzdělávání různého typu. Nejčetnější cílovou skupinou jsou děti od 10 do 18 let. SVP nabízí poradenskou, terapeutickou, speciálně pedagogickou, etopedickou a psychologickou podporu především dětem a jejich rodinám, zároveň nabízíme metodickou podporu a intervenci školám, kde pracujeme s třídními kolektivy s přímo indikovanou problematikou.

Nepřihlášený